Ora et Labora
Autor: Uwe Rosenberg
Liczba graczy: | 1 - 4 |
Minimalny wiek: | 12 |
Czas rozgrywki: | 120 - 180 min (60 min w wariancie krótkim) |
Kategoria: | Gra ekonomiczna |
Opracowanie graficzne: | Klemens Franz |
To jest gra podstawowa
Nie opublikowaliśmy do niej żadnych rozszerzeń.Opis
Ora et Labora (łac. módl się i pracuj) jest grą osadzoną swoją fabułą w średniowiecznym klasztorze.
Każdego dnia mnisi modlą się, ale przede wszystkim jednak ciężko pracują, zarówno w murach swojego klasztoru jak i poza nim.
Gracze wcielają się w role opatów i wysyłają podległych sobie mnichów (przeora i dwóch braci zakonnych) do budynków, w których produkowane są różnego rodzaju dobra.
Ilość produkowanych dóbr wskazuje kierat na kole produkcji. To innowacyjne rozwiązanie powoduje, że na początku każdej rundy gracze jednym ruchem ręki zwiększają poziom produkcji prawie wszystkich dostępnych w grze dóbr.
Na początku gracze posiadają jedynie prowincję, czyli skrawek ziemi w postaci 2x5 pól porośniętych częściowo lasem, a w części pokrytych torfowiskiem.
Prowincja ta jednak będzie w przyszłości rozwijana poprzez zakup kolejnych terenów. W ten sposób w trakcie gry plansza gracza będzie reprezentowała diecezję rozciągającą się od morza, przez równiny, aż po góry.
Gra przerywana jest pięciokrotnie w celu przeprowadzenia fazy osad, podczas której gracze mogą budować w swoich prowincjach osady. Dzięki umieszczaniu ich w sąsiedztwie budynków o wysokiej wartości gracze mają możliwość zdobycia bardzo dużej liczby punktów zwycięstwa.
Budynki i osady mogą być budowane niemal na każdym pustym polu prowincji. Najważniejszy wyjątek stanowią jednak budynki klasztorne, które muszą do siebie przylegać. Nie jest jednak łatwo pogodzić skromnego miejsca na planszy, wszechobecnych lasów, torfowisk, osad i zwykłych budynków produkcyjnych z restrykcyjnymi zasadami rozbudowy klasztoru.
Gra Ora et Labora może być rozegrana w dwóch wariantach: francuskim albo irlandzkim. W każdym z nich dostępnych jest 41 budynków.
Gra jest bardzo dobrze zbalansowana dla całego przedziału liczby graczy za sprawą wariantowych reguł oraz zamieszczonych w pudełku dwóch dwustronnych plansz przystosowanych do gry w:
- 1-2 osoby (wariant krótki oraz długi)
- 3 osoby
- 4 osoby
- 3-4 osoby (wariant krótki)
W pudełku znajduje się ogromna liczba elementów:
Plansze:
- 2 plansze - koła produkcji (tylko jedno z nich jest potrzebne do rozgrywki)
- 2 identyczne kieraty służące do nadawania wartości polom na kole produkcji (z których również tylko jedno jest potrzebne do rozgrywki)
- 4 plansze terenu: prowincja zakonna (jedna dla każdego gracza) 9 plansz terenu: zagon (o koszcie: 2, 3, 4, 4, 5, 5, 6, 7, 8 monet) 9 plansz terenu: areał (o koszcie: 3, 4, 4, 5, 5, 5, 6, 6, 7 monet)
450 żetonów:
- 40 żetonów "torf"; "opał" na odwrocie
- 40 żetonów "owca"; "mięso" na odwrocie
- 45 żetonów "zboże"; "słoma" na odwrocie
- 45 żetonów "drewno"; "whisky" (tylko w wariancie irlandzkim) na odwrocie
- 55 żetonów "glina"; "ceramika" na odwrocie
- 45 żetonów "1 moneta"; "księga" na odwrocie
- 30 żetonów "5 monet"; "relikwia" na odwrocie
- 40 żetonów "kamień"; "ornament" na odwrocie
- 30 żetonów "winogrono" (tylko w wariancie francuskim); "wino" na odwrocie
- 30 żetonów "mąka" (tylko w wariancie francuskim); "chleb" na odwrocie
- 40 żetonów "słód" (tylko w wariancie irlandzkim); "piwo" na odwrocie
- 8 żetonów "cud"; mnożnik "x5" na odwrocie
- 2 żetony gracza rozpoczynającego (używane w wariancie trzyosobowym oraz czteroosobowym; po jednym dla wariantów: francuskiego i irlandzkiego
110 kart:
- 41 kart budynków (z wersją dla wariantu francuskiego z jednej, a irlandzkiego z drugiej strony)
- 32 karty osad (dla każdego gracza zestaw ośmiu różnych osad)
- 37 kart "las"; "torfowisko" na odwrocie
Dodatkowo:
- po 3 pionki mnichów w czterech kolorach (2x brat zakonny oraz 1x przeor)
- 9 znaczników dóbr w różnych kolorach i kształtach
- 1 turkusowy znacznik fazy osad w kształcie domku (wykorzystywany do wskazywania kolejnej fazy osad)
- 2 złączki do przymocowania kieratu do koła produkcji
- 1 instrukcja: Przygotowanie do gry
- 1 czterostronnicowa instrukcja: Wprowadzenie do gry
- 1 ośmiostronnicowa Instrukcja szczegółowa
- 1 dwunastostronnicowy Indeks wszystkich budynków i osad zawierający dokładne opisy działania oraz podpowiedzi strategii ich wykorzystania
- 4 karty pomocy dla gracza (pierwsza strona zawiera zestawienie możliwych akcji, zestawienie żetonów dóbr oraz typy terenów; na odwrocie zawarty jest spis budynków)
- 1 notes z tabelą podsumowania zdobytych punktów
- woreczki strunowe