Goa
Autor: Rüdiger Dorn
Liczba graczy: | 2 - 4 |
Minimalny wiek: | 12 |
Czas rozgrywki: | 90 min |
Kategoria: | Gra ekonomiczna |
Opracowanie graficzne: | Oliver Freudenreich |
To jest gra podstawowa
Nie opublikowaliśmy do niej żadnych rozszerzeń.Opis
W roku 1498 portugalska wyprawa pod przywództwem Vasco da Gamy dotarła do Calicut w Indiach.
W owych czasach był to znaczący wyczyn, bowiem pierwszy raz w historii człowiek opłynął Afrykę. To osiągnięcie umożliwiło portugalskim kupcom importowanie przypraw nabywanych od miejscowych władców. Na wybrzeżu Indii zaczęto budować faktorie oraz przetwórnie, których celem było zapewnienie szybkiego rozwoju handlu. Taki przebieg zdarzeń znacznie umocnił sytuację Portugalii, ponieważ uprzednio handel przyprawami zależny był od arabskich sprzedawców.
Kilka lat później, w roku 1510, gubernator Indii Portugalskich, Alfonso de Albuquerque, wyruszył na Goa flotą dwudziestu trzech statków z ponad 1200 ludźmi na pokładzie. Taka armia była w stanie przejąć bogate miasta zlokalizowane u wybrzeży Indii. W szybkim tempie wybudowano port morski i faktorie handlowe, dzięki którym Portugalczycy mogli kontrolować handel morski na zachodnim wybrzeżu Indii. Po pewnym czasie portugalska kontrola sięgnęła nawet portu Diu. Dla podniesienia poziomu bezpieczeństwa w regionie wybrzeże uzbrojono w małe fortyfikacje.
Pozycja handlowa Portugalczyków w regionie nie była jednak mocna. Stanowili bowiem tylko małą grupę kupców, którzy musieli stawiać czoła zawziętej konkurencji potężnych muzułmańskich książąt posiadających korzystne umowy handlowe z wieloma lokalnymi władcami.
Mając utrwaloną pozycję na zachodnim wybrzeżu Indii, Portugalczycy skierowali uwagę na wschodnie wybrzeże, a nawet jeszcze dalej na wschód. Trzy lata później, w roku 1513, podbili również miasto Malakka na półwyspie Malajskim. Dało to im nie tylko kontrolę nad głównym morskim szlakiem handlowym w kierunku archipelagu Moluki i Wysp Korzennych, ale również umożliwiło zawarcie mnóstwa umów handlowych z tamtejszymi sułtanami. Portugalczycy zostali więc monopolistami w handlu goździkami, a ich faktorie handlowe znajdowały się na wielu wyspach archipelagu Malajskiego.
W grze Goa gracze wcielają się w rolę portugalskich handlarzy przyprawami, którzy podróżują pomiędzy Portugalią a Indiami. Każdy będzie podejmował kroki w kierunku rozszerzenia swojej działalności w obszarach takich jak budowa statków, uprawa przypraw, zbieranie podatków, organizowanie kolejnych wypraw czy zakładanie i rozwój nowych kolonii. Celem gry jest zdobycie jak największej liczby punktów.
Polska edycja gry jest wydaniem drugim, poprawionym. W porównaniu do pierwszej edycji (niemieckiej i angielskiej) zmodyfikowane zostały plansze graczy tak, aby rozwój w poszczególnych obszarach był bardziej zbilansowany. Dodano również cztery nowe żetony oraz arkusz z naklejkami na zasoby.
W najnowszej edycji, w pudełku znajduje się również oficjalny dodatek do gry: Bonanza.
Zawartość pudełka:
- 59 żetonów (29 oznaczonych literą A, 29 oznaczonych literą B oraz flaga),
- 18 żetonów kolonii (5x Quilon, 4x Cochin, 5x Madras, 4x Calicut),
- 18 kart kolonistów (12x 1, 6x 3),
- 17 kart statków (12x 1, 5x 3),
- 10 kart dodatkowej akcji,
- 45 kart dukatów (15x 1, 12x 2, 10x 5, 8x 10),
- 30 kart wypraw,
- 4 plansze gracza (czerwona, niebieska, zielona, żółta),
- 4 plansze rozwoju (czerwona, niebieska, zielona, żółta),
- 20 wskaźników aukcji (ponumerowane od 1 do 5 w kolorach graczy: czerwone, niebieskie, zielone, żółte),
- 20 znaczników postępu (szare),
- 50 znaczników przypraw,
- 8 żetonów Bonanza,
- 4 żetony rund i 4 żetony akcji,
- 1 plansza główna,
- 1 arkusz z naklejkami.