Chcę wydać grę

 

A więc jednak...

Myśl o stworzeniu własnej gry kiełkowała w Twojej głowie już dawno. Opracowałeś prototyp, pokazałeś go znajomym i rodzinie. Wprowadziłeś kilka udogodnień i wygląda na to, że pomysł może spodobać się również innym osobom.
Długo zastanawiałeś się, co dalej. Czy w ogóle warto jest siedzieć dalej nad udoskonalaniem pomysłu, czy może zarzucić temat? Twoja gra wydaje się być hitem, ale przecież wydanie gry to nie taka prosta rzecz. Ba, wydanie to jedno, ale jak później rozreklamować i sprzedać tysiące egzemplarzy zalegające na paletach w garażu, piwnicy, nieużywanym pokoju... u Ciebie w domu oraz u Twoich sąsiadów?

Możemy Ci w tym pomóc. Poszukujemy autorów, którzy stworzyli grę i mogą zaprezentować nam prototyp. Przeczytaj proszę uważnie, jak wygląda proces wydania gry i jeśli Twoja gra jest na właściwym etapie, skontaktuj się z nami.

 

Pomysł

  • Masz pomysł na główny mechanizm gry i kilka unikalnych tricków, które zapewnią grze "to coś"
  • Narysowałeś planszę oraz/albo karty, aby zwizualizować sobie koncepcję, ale cały czas jeszcze Twój umysł jest na etapie kreatywnego myślenia. Nie wszystko jest jeszcze tak, jak powinno być.
  • Spisujesz rodzące się pomysły. Jedne są świetne, inne po kilku dniach okazują się być jednak nieprzydatne... przynajmniej nie do tej gry. Z pewnością będą świetnym materiałem do kolejnej gry.
  • Po pewnym czasie wszystko wydaje się łączyć w całość i nabierać kształtu.

 

Prototyp

  • Po ustabilizowaniu się pomysłu, wymyśleniu podstawowych zasad, odrzuceniu sporej liczby nieprzydatnych elementów i zasad decydujesz się na wdrożenie pomysłu w życie.
  • Przygotowujesz starannie prototypową planszę, karty, wyciągasz niezbędne elementy z innych gier, aby stworzyć coś, w co można będzie zagrać z grupą zaufanych osób.
  • Aby nic nie uciekło podczas tłumaczenia znojomym oraz/albo rodzinie zasad, spisujesz je w spójny i logiczny sposób: cel gry, mechanizmy, przebieg rund i tur, warunki końca gry oraz wygranej, itp.
  • Ilustracje na tym etapie muszą być co najmniej poglądowe, aby gracze mogli grać. Nie szukaj jednak artystów, którzy przygotują ilustracje. To jeszcze nie ten etap. Gra może jeszcze ewoluować.

 

Testowanie i modyfikacje

  • Grasz w prototypowy model gry ze znajomymi i rodziną. Słuchasz uważnie ich wszelkich uwag i wprowadzasz adekwatne zmiany. Czasami będą to tylko doprecyzowania tekstów w instrukcji, ale czasami również zmiany w liczbie elementów, zmiana reguł gry, dodatkowe zasady, itp. Czasami będziesz też musiał coś dorysować na planszy lub dopisać na kartach. Czasami również wymienić planszę na nową, bo życie zweryfikuje koncepcję. Bądź na to przygotowany.
  • Grasz z wieloma osobami oraz w różnych konfiguracjach liczbowych, aby sprawdzić, czy np. przy mniejszej liczbie graczy wszystko nadal działa bez zarzutu lub przy większej liczbie nie ma przestojów, gra się nie rozciąga powyżej rozsądnych granic albo nie brakuje elementów.
  • Czasami prosisz innych graczy, aby celowo grali "wbrew logice i zdrowemu rozsądkowi", aby sprawdzić, czy rozgrywki nie da się zepsuć pozostałym graczom.
  • Po każdej zmianie zasad rozgrywasz odpowiednio dużo rozgrywek, aby sprawdzić, czy nadal wszystko działa jak trzeba. Czasami mała zmiana może np. spowodować, że w wariancie dwuosobowym lub przy komplecie graczy coś stanie się nieosiągalne w pewnych warunkach.
  • Czasami testujesz kompletność instrukcji, czyli prosisz osobę, która nie zna gry, aby przeczytała zasady i wytłumaczyła je grupie osób, które również nie grały w grę. W ten sposób sprawdzisz, czy o niczym nie zapomniałeś w instrukcji.

 

Kontakt z Lacertą

  • Nadszedł czas, w którym uważasz, że warto skontaktować się z wydawcą, bo prototyp działa i został przetestowany.
  • Upewnij się, że Twoja gra spełnia poniższe kryteria:
    • Nie bazuje w znakomitej części zasad na innej grze, która istnieje na rynku - aby nie proponować gry, która może zostać uznana za plagiat.
    • Prototyp, który posiadasz, został kilkukrotnie przetestowany po ostatnich zmianach - aby nie okazało się, że np. zdanie dodane w instrukcji tuż przed wysyłką do nas eliminuje jeden problem, wprowadzając nieświadomie inny.
    • Testowałeś grę co najmniej po kilkanaście razy przy każdej liczbie graczy - aby uniknąć sytuacji, w której gra działa świetnie np. przy 2, 4 i 5 grających, ale przy 3 graczach oraz zbiegu przypadków coś szwankuje. 
    • Instrukcja jest pełna/szczegółowa i nie wymaga dodatkowych słownych wyjaśnień
    • Gra nie ma podstawowych błędów:
      • dłużyzna - gracze czekają długo na swoją kolejkę,
      • efekt kuli śnieżnej - gracz, któremu idzie najlepiej, w szybkim tempie jeszcze bardziej zyskuje przewagę nad pozostałymi,
      • king making - osoba bez szans na wygranie może swoimi akcjami przeważyć szalę zwycięstwa na korzyść jednego z innych graczy,
      • powtarzalność - po rozegraniu kilku partii gracz może obmyślić najlepszą koleność działań i każda następna rozgrywka będzie wyglądać bardzo podobnie/schematycznie,
      • inne "zepsute zasady" - np. po spełnieniu pewnych warunków jeden gracz wygrywa, bez względu na to, jak przebiegała gra i jakie decyzje podejmował on i inni gracze.
    • Gra składa się z rozsądnej liczby elementów, czyli przeważnie nie więcej niż: jednej planszy głównej, po jednej planszy dla każdego gracza, rozsądny zestaw kart, max 100 pozostałych elementów (drewniane znaczniki, tekturowe żetony, itp.) - oczywiście czasami gra wymaga przekroczenia pewnej liczby elementów. Bądź jednak czujny. Czasami 100 znaczników można zastąpić np. kilkoma torami zliczania z 1 znacznikiem na każdym z nich.
    • Możesz przesłać elektroniczną instrukcję oraz wszystkie pozostałe elementy (planszę, karty, żetony, itp.) wymagane do rozgrywki.
  • Nie bój się o prawa autorskie. Wydawca nie ma na celu skopiowania Twojego pomysłu pod swoją marką. Jeśli Twój projekt zostanie odrzucony, możesz go jeszcze dopracować i spróbować ponownie u nas lub innego potencjalnego wydawcy. Jeśli Twój projekt okaże się dobry, to z chęcią pomożemy Ci również przy kolejnych grach.
  • Adres kontaktowy znajdziesz w menu naszego portalu, w dziale "Napisz do nas". Prześlij nam email zawierający:
    • informacje o grze (liczba graczy, wykorzystane mechanizmy, czas gry, itp.)
    • informację o tym, jak gra była testowana
    • instrukcję (na razie bez pozostałych elementów - poprosimy o nie, jeśli gra nas zainteresuje po przeczytaniu instrukcji)
    • kilka zdjęć wykonanych podczas wcześniejszych rozgrywek z użyciem prototypu, abyśmy mogli zobaczyć jak wygląda:
      • gra przygotowana do rozgrywki
      • gra "w trakcie" rozgrywki
  • Jeśli Twój pomysł nam się spodoba, zaproponujemy przejście do kolejnych etapów procesu opracowania gry.
  • UWAGA: nie proponuj prototypu kilku wydawcom jednocześnie. Jeśli okaże się, że kilku wydawców zaangażuje się w proces w tym samym czasie, a Ty nie powiesz im o innych wydawcach, współpraca może zakończyć się rozstaniem i brakiem chęci współpracy w przyszłości (u wszystkich tych wydawców).

 

Dopracowanie zasad i mechaniki

  • Wykonałeś sporo, ale jeszcze mnóstwo pracy przed nami.
  • Poprosimy Cię o przesłanie prototypu. Jeśli jest w miarę prosty, możemy go wydrukować sami. Jeśli jest bardziej skomplikowany, będziemy prosić o przesłanie gotowego egzemplarza. Podamy wówczas adres, na który go wysłać. Nie wysyłaj prototypu pod ogólny adres wydawnictwa!
  • Teraz Lacerta musi zaznajomić się z zasadami i rozegrać kilka partii. Będziemy testować grę i możemy zgłaszać uwagi dotyczące mechanizmów, poszczególnych zasad, elementow gry, itp. Liczymy na Twoją współpracę i elastyczność.
  • Jeśli testy przejdą pozytywnie, przejdziemy do kolejnego kroku. Jeśli nie, będziesz bogatszy o sugestie z naszej strony.

 

Optymalizacja pod kątem wydania

  • W tym etapie musimy zacząć myśleć o kosztach. Każdy element gry ma jakiś wpływ na jej cenę. Często trzeba dostosować się do procesu technologicznego, aby cena gry na półce była niezbyt wysoka.
  • Zastanawiałeś się, dlaczego w grach często jest np. 96 albo 110 kart? No własnie. Aspektów tego rodzaju jest mnóstwo. Mamy w tym doświadczenie. Na tym etapie będziemy się więc zastanawiać czy np. nie zamienić jednych znaczników na inne, czy zredukować lub podnieść liczbę kart, czy zamiast jednego elementu nie zrobić innego o tej samej funkcjonalności, jaki rozmiar powinny mieć poszczególne elementy, itp.

 

Opracowanie graficzne

  • Każda gra powinna mieć jakiś temat w tle. Trzeba więc przygotować ilustracje pudełka, plansz, kart, przykładów w instrukcji, itp. To jest ten moment, w którym musimy sfinalizować ten temat. Nie martw się - to zadanie dla Lacerty.

 

Przygotowanie do druku

  • Grafika i ilustracje to jedno, ale wszystko jeszcze trzeba zebrać razem: plansza musi być spójna, instrukcja poprawna językowo i kompletna (w tym przykłady, rysunki, itp.), karty muszą mieć jednakowy układ, pasujący do pozostałych elementów, itd. To zadanie również jest po stronie Lacerty.

 

Produkcja

  • Każdy autor w pewnym momencie zadaje sobie pytanie: gdzie produkuje się gry? Czy są jakieś fabryki, które robią wszystko, czy każda rzecz jest produkowana gdzie indziej, a potem gra kompletowana jest w jednym miejscu?
  • Odpowiedź jest: bywa różnie. W zależności od stopnia skomplikowania elementów gry, produkcja może odbywać się w jednym miejscu, lub zlecimy produkcję komponentów w jednym miejscu, a kompletowanie w innym. Może to być Polska, ale również różne kraje Unii Europejskiej lub Chiny.
  • Po produkcji gry należy też przewieźć z fabryki do magazynu i przechować. Zadanie proste, jeśli produkcja była w Europie. W przypadku Chin, sprawa jest trochę bardziej skomplikowana...
  • Na szczęście wszystko to będzie zmartwieniem Lacerty.

 

Dystrybucja

  • A więc mamy Twoją grę w magazynie. Jak spowodować, żeby się znalazła w sklepach?
  • Lacerta zadba również o to!

 

Sprzedaż praw zagranicznym wydawnictwom

  • Zarobek na sprzedaży w jednym kraju nigdy nie będzie wysoki. Natomiast jeśli gra mogłaby zyskać uznanie również w innych krajach, to zarobek może być już znaczący.
  • Czy Lacerta może mi pomóc również w tej sprawie? Oczywiście, że tak. Współpracujemy od wielu lat z wydawcami z Europy, USA i Kanady. Jeśli gra odniesie sukces w Polsce, z chęcią pomożemy w rozpropagowaniu jej na całym świecie.

 

Co teraz?

A więc? Na jakim etapie jest Twój pomysł?

Jak możesz się domyślić, elementy oznaczone kolorem zielonym to Twój zakres odpowiedzialności i pracy. Niebieskie fragmenty to działanie po stronie Lacerty.
Jesteś gotowy na kontakt z nami?

 

Zapisz
Ustawienia cookies dla tej przeglądarki
Użyawmy cookies, aby zapewnić właściwą jakość obsługi na tej stronie internetowej. Jeśli odrzucisz wykorzystywane cookies, ta strona może przestać poprawnie działać.
Akceptuj wszystkie
Odrzuć wszystkie
Czytaj dalej
Analityczne
Google Analytics
Zaakceptuj
Odrzuć
Marketingowe
Facebook
Zaakceptuj
Odrzuć